تبلیغات
قطره (ای از زندگی یک درگیر کامپیوتر) - اندامها در پیکره شرکت پرداخت
 
اگر قادر نیستی خود را بالا ببری ،همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه ای بالا برود.

اندامها در پیکره شرکت پرداخت

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-03:38 ب.ظ

می خواهم شرکتهای پرداخت را به اندامهای یک انسان تشبیه کنم و نقش هریک را مشخص کنیم. برای این کار نیاز است که در ابتدا من کمی در مورد شرکتهای پرداخت و واحدهای آن توضیح دهم و سپس واحدها را به اندامهای یک پیکر تشبیه کنم.

شرکتهای پرداخت، شرکتهایی هستند که به پرداخت های مبتنی بر کارت ( با حضور کارت یا بدون حضور کارت) در شبکه شاپرک می پردازند. شرکتهای پرداخت ملزم به رعایت الزامات شاپرک هستند و قطعا از نظر ساختاری و تعداد پرسنل و و واحدها با هم متفاوت هستند ولی فکر می کنم همگی در در داشتن بعضی از واحدها مشترک باشند. یا به نوعی می توان گفت وجود این واحدها در این شرکتها الزامی و حتمی است که سعی می شود در این نوشته به نقش کلی انها اشاره شود. قطعا در شرکتهای مختلف نقش های دیگری هم دارند.

1-      واحد امور مشتریان: این واحد وظیفه بازاریابی و جذب مشتری و ورود اطلاعات مشتری به سایت پذیرندگان  را دارد. البته واحد بازاریابی و جذب مشتری ممکن است د راختیار توسعه بازار و یا واحد مستقلی به نام بازرگانی و .... باشد

2-      سایت پذیرندگان: سامانه ارسال اطلاعات پذیرندگان به شاپرک است. سایت پذیرندگان باید بعد از دریافت تاییدیه از شاپرک در خصوص اطلاعات ارسالی ، این اطلاعات را در سوئیچ هم درج کند. وظیفه اصلی ان یکسان بودن  اطلاعات شاپرک و سوئیچ است.

3-      شاپرک: شرکتی است متعلق به بانکها و بانک مرکزی که وظیفه ان اتصال شرکتهای پرداخت به شبکه شتاب و شبکه بانکی است.

4-      شبکه شتاب : شبکه ای است که بانکها کشور را بهم متصل می کند و بوسیله ان پول بین بانکها جابجا می شود. یعنی پول از حساب یک نفر در بانک ملی برداشت می شود و  به حساب یک نفر در بانک ملت واریز می شود.

5-      پذیرنده : افرادی که اقدام به دریافت پایانه و یا ابزار پذیرش از شرکتهای پرداخت می کنند و شماره  حساب  بانکی و یا همان شبای خود را برای واریز وجوه  پرداخت شده در ابزار پذیرش را اعلام می کنند.

6-      سوئیچ : نرم افزار یا مجموعه ابزاری است که تراکنشها را از ابزارهای پذیرش دریافت می کند. بعد از بررسی و صحت سنجی آنها  را برای شاپرک ارسال می کند. و پاسخ را دریافت کرده و به ابزار پذیرش می دهد. چرخه حیات یک تراکنش از زمانی است که اطلاعات کارت در ابزار پذیرش وارد می شود تا زمانی که پول به حساب صاحی پایانه واریز می شود و واحد سوئیچ بر کل چرخه حیات یک تراکنش نظارت دارد.

7-      ابزار پذیرش : به پایانه فروشگاهی و یا درگاه اینترنتی و یا حتی سرکد USSD می توان ابزار پذیرش گفت. به طور عام هر ابزار و سامانه ای که در ان اطلاعات کارت دریافت می شود واز طریق ان پرداخت انجام می شود را ابزار پذیرش می نامیم.

8-      واحد ابزار پرداخت: وظیفه ان رسیدگی به امورات فنی درگاه های پرداخت و ابزارهای پذیرش و رسیدگی و بروز کردن آن ها است.

9-      امور نمایندگان : وظیفه رسیدگی و مراقبت از درگاه های پرداخت بخصوص درگاه های پرداخت فروشگاهی که نیاز به حمایت های مثل تامین کاغذ رسید دارند را بعهده دارند.

10-   کال سنتر یا همان مرکز تماس: واحدی است که مشتریان و دارندگان کارت در صورتیکه به مشکلی در فرایند تراکنش یا تسویه پول برخورد کنند با یان واحد تماس می گیرند.

11-   واحد مغایرت : چنانچه پرداختی انجام شود ولی مبلغ پول کسر شده از حساب دارنده کارت به حساب دارنده پایانه فروشگاه واریز نشود، عموما مشکل توسط واحد مغایرت بر طرف می شود. همچنین در صورتیکه گپرداخت ناموفقی وجود داشته باشد و پول کسر شده به حساب دارنده کارت برگشت داده نشود، عموما واحد مغایرت مشکل را برطرف می نماید.

12-   واحد NOC و یا مانیتورینگ : که وظیفه پایش 7در 24 تراکنشها و سلامت سیستمها را دارد.

13-   واحد امنیت : وظیفه نظارت بر فرایندهای شرکت پرداخت و حفظ مثلث امنیت را دارا می باشد.

14-   واحد دیتابیس : وظیفه نگهداری اطلاعات و داده ها را به مدت طولانی با حفظ اصول و در دسترس بودن انها برای گزارشات را برعهده دارد.

15-   واحد دیتاسنتر : که وظیفه نگهداری و حفظ و بستر سازی از کلیه سرورها و ابزارهای ارتباطی و حفظ داده و غیره را دارد.

حال فرض می کنیم که شرکت پرداخت یک انسان است و هر یک از اجزای یک شرکت پرداخت را به اندامهای این انسان یا پیکر تشبیه می کنیم:

سایت پذیرندگان : مغز شرکت پرداخت است. چون همه اطلاعات آنجاست. و اگر اطلاعات این مغز درست نباشد، خطا ها به شدت افزایش می یابد.

کال سنتر :  گوش شرکت پرداخت. حرفهایی که بقیه در مورد ما می زنند را کال سنتر می شنود.

امور مشتریان : زبان شرکت پرداخت. با مشتریان تعامل دارد و حرف می زند و تبلیغ می کند و وعده می دهد و... .

در صورتیکه کال سنتر جزو امور مشتریان باشد ، می توانیم امور مشتریان را به گوش و زبان و سازمان تشبیه کنیم.

امور نمایندگان : دست و پای شرکت پرداخت. بازوی اجرایی شرکت است و سیاستهای شرکت توسط این بخش اعمال می شود.

سوئیچ :قلب  شرکت پرداخت. حیات یک شرکت پرداخت  به سوئیچ آن هست. هرچه سالمتر و سریعتر، قدرت و توان شرکت بالاتر است. اگر سوئیچ کم بیارد و وقفه در عملکردش باشد، شرکت فلج می شود و انگار سکته کرده است.

شبکه و زیر ساخت : استخوان و گوشت شرکت پرداخت. همه اندامها و اعضا مبتنی بر این اسکلت فعالیت می کنند. اسکلت ضعیف در عملکرد شرکت بصورت واشح تاثیر دارد.

تراکنش : خون شرکت پرداخت. خون سالم در بدن سالم. باید تراکنش در یک شرکت در جریان باشد تا همه اندامها به به کار خود برسند و انرا انجام دهند

امنیت : چشم شرکت پرداخت. چون همواره در حالت نظارت و بررسی و مواظبت از شرکت است.

ابزار های پذیرش یا ابزار پرداخت  : ریه و دهان شرکت پرداخت. بالاخره ورودی شرکت از طریق ابزار پرداخت است و هوا و غذای شرکت پرداخت از این طریق تامین می شود.

طرح و برنامه : معلم شرکت پرداخت است. چون به او می اموزد چگونه رفتار کند و چه عکس العملی نشان دهد.

مدیرعامل و هیات مدیره : روح  شرکت پرداخت. سکاندار هدایت مغز و قلب و بقیه اندامها هستند. روح یک جسم است که موجب صعود و سقوط آن می شود. بهترین جسم هم با وجود یک روح مریض ، کارایی مثبتی ندارد.

حراست: وجدان شرکت پرداخت . چون همیشه حاضر است و سعی می کند جلوی انجام خلاف  را بگیرد و هر خلافی را به کام شرکت پرداخت کوفت می کند.

روابط عمومی : صورت یک شرکت پرداخت است که می تواند انرا زیبا و دلربا و یا پلشت و دل آزار نشان دهد.

این متن یک تمثیل تخیلی و کمی طنز است. قطعا همه تمثیل ها و تشبیه ها دقیقا بر عملکرد های واحدها و اندامهای یک شرکت پرداخت مطابقت کامل ندارد ولی یک ایده قابل نقد است. امیدوارم کسی از همکاران  از من نرنجد و خوشحال می شوم که نظرات و تعریفهای آنها را هم بشنوم.



درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox